Każda osoba, która chce zajmować się sporządzaniem świadectw charakterystyki energetycznej musi uzyskać wpis do wykazu osób do tego uprawnionych. Wyjaśnimy Wam czym w ogóle jest ten wykaz, jakie warunki należy spełnić i co zrobić, aby móc się tam znaleźć.
Wykaz osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej należy do centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. Z pomocą tej platformy możemy sprawdzić czy dana osoba jest uprawniona do wykonywania świadectw. Znajdziemy tam:
- dane osobowe uprawnionego,
- numer uprawnień budowlanych jeśli je posiada,
- numer i datę wpisu.
Aby znaleźć się w wykazie, należy spełnić poniższe wymagania:
- mieć pełną zdolność do czynności prawnych,
- nie być skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe,
- posiadać uprawnienia budowlane
lub ukończyć:
- studia wyższe zakończone uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera albo magistra inżyniera lub
- studia wyższe inne niż wymienione powyżej oraz studia podyplomowe, których program uwzględnia zagadnienia związane z charakterystyką energetyczną budynków, wykonywaniem audytów energetycznych budynków, budownictwem energooszczędnym i odnawialnymi źródłami energii.
Wniosek o wpis do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynków kieruje się do Ministra Rozwoju i Technologii w formie papierowej lub on-line. Do wniosku należy również dołączyć oświadczenie potwierdzające: autentyczność danych zawartych we wniosku, posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych oraz niekaralność. Konieczne będą także dokumenty dotyczące nabytego wykształcenia – dyplom studiów wyższych, podyplomowych oraz decyzja o nadaniu uprawnień budowlanych.
Po wpisaniu do wykazu dane osoby zainteresowanej pojawiają się tam automatycznie i przekazywany jest jej dostęp online do centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. W celu sporządzania i drukowania już gotowych dokumentów trzeba po prostu zalogować się na swoje konto.
Aby uzyskać potwierdzenie wpisu, należy złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wpis do Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Wiąże się to z wniesieniem opłaty w wysokości 17 zł. Poza tym cały proces wpisu do rejestru jest bezpłatny.
Pełne informacje dotyczące procedury wpisu do wykazu dostępne są na Serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy Biznes.gov.pl.
W ofercie firmy ELPRO Sp. z o. o. znajdziecie szkolenie z zakresu
Oceny energetycznej prowadzone w programie ArCADia TERMOCAD.
Zapraszamy do zapisów! 🙂